Communicatietrends van Logeion voor 2020/2021

Home » Nieuws » Communicatietrends van Logeion voor 2020/2021

Afgelopen maandag publiceerde Logeion nieuwe communicatietrends voor 2020/2021. Onze vakvereniging deelde drie trends: ‘Verdeelde samenleving, gedeelde toekomst’, ‘Technologie als bondgenoot’ en ‘Welkom in de belevingswereld’. Deze trends delen wij hier graag met je.

1. Verdeelde samenleving, gedeelde toekomst

Het tempo waarin nieuwe uitdagingen zich aandienen en de samenleving verandert, maakt het steeds lastiger om succesvol te bouwen aan gedeelde waarden. Wat voor de één een kans is, is voor de ander een bedreiging. Tegenstellingen tussen groeperingen verscherpen. Daardoor liggen vervreemding en vertrouwenscrises op de loer. En toch: de toekomst behoort aan ons allen. Communicatie vervult zijn strategische rol vanuit het Latijnse woord communicare: ‘gemeenschappelijk maken’. Door onderstromen, aspiraties en dilemma’s zichtbaar te maken.

2. Technologie als bondgenoot

Technologie ontwikkelt zich razendsnel en wordt slimmer en intuïtiever, maar minder zichtbaar. Technologie sluit steeds beter aan bij de individuele behoeften van mensen. Er is meer real-timecontact en communicatie. Organisaties zijn steeds beter in staat hun in- en externe klanten op maat te bedienen: sneller, gerichter en effectiever. De behoefte van mensen aan echt persoonlijk contact in deze digitale wereld blijft wezenlijk. De toepassing van technologie kent ook schaduwkanten. Denk aan misbruik van persoonsgegevens, privacyissues, afhankelijkheid van dominante partijen, nepnieuws en daarmee bijvoorbeeld onzekerheid over de betrouwbaarheid van de nieuwsvoorziening. De rol van communicatie hierbij is het signaleren, voorkomen en managen van issues. Het is de kunst om de overrompeling door techniek te ontstijgen en technologie als bondgenoot te gaan zien.

3. Welkom in de belevingswereld

De mogelijkheden nemen toe om de belevingswereld van doelgroepen te verkennen en hierop aan te sluiten. In een wereld waarin nieuwe spelers toetreden en onconventionele bedrijfsmodellen opkomen, is het inzetten op de ultieme klantbeleving en -ervaring essentieel. Welk type organisatie je ook bent, de klant verwacht een ultieme klantbeleving. Eén-op-één blijft in de mediamix een onmisbaar component. De impact van communicatie is immers groter als deze persoonlijk en authentiek is. Om meer impact op het gedrag te hebben, is inzicht in gedrag noodzakelijk. Het is daarnaast steeds vanzelfsprekender de technische mogelijkheden te benutten om de boodschap aan te passen aan de belevingswereld van iedere specifieke doelgroep. Communicatie brengt geen boodschap over, maar ís de boodschap.

Kortom…

Dit jaar en volgend jaar maken we met communicatie de onzichtbare groepen zichtbaar. Ook gaat communicatie meer inspelen op specifieke doelgroepen, in plaats van algemene doelgroepen. Technologie speelt nog steeds een grote rol binnen ons vakgebied, maar onze rol in technologie verschuift. Communicatie gaat meer signaleren, voorkomen en managen.

Copyright 2020 Bureau voor Overheidscommunicatie