Het verhaal achter storytelling bij Werken voor Nederland

Home » Nieuws » Het verhaal achter storytelling bij Werken voor Nederland

Deze blog is geschreven door Lisanne de Groot

Donderdag 20 februari organiseerde ik samen met mijn collega’s ‘mijn’ allereerste bijeenkomst voor Bureau voor Overheidscommunicatie. Speciaal voor zo’n 20 communicatieprofessionals die wij in 2019 op een opdracht hebben geplaatst. Ontmoeten en verbinden vinden we als bureau belangrijk! Tijdens de bijeenkomst stond het thema ‘storytelling’ centraal. Dus nodigden we iemand uit die daar veel van weet: Rico den Boer, social media specialist bij Werken voor Nederland!

Rijksoverheid favoriete werkgever van Nederland

Het Rijk is volgens Nederland de favoriete werkgever. Dat is niet alleen leuk, maar ook goed bij het werven van sollicitanten. Wist je dat bedrijven met een positieve reputatie twee keer zoveel sollicitanten hebben als bedrijven met een negatieve reputatie? En wist je dat 50% van de kandidaten niet voor een bedrijf zou werken met een slechte reputatie?

Ook goed om te weten is dat 62% van de sollicitanten via social media research doet naar bedrijven waar zij solliciteren. En (verhalen van) werknemers zelf spelen ook een belangrijke rol in dit ‘onderzoeksproces’. Want 76% van de sollicitanten zoekt werknemers van het bedrijf via LinkedIn en 70% zegt dat ze vertrouwen wat werknemers zeggen over een bedrijf.

Ik zou zeggen: doe hier je voordeel mee! Laat je medewerkers zien en laat hén vertellen wat er zo leuk is aan (werken voor) jouw organisatie. Natuurlijk speelt de rijksoverheid hier goed op in. In vrijwel alle, zo niet álle, uitingen van arbeidsmarktcommunicatie maakt de rijksoverheid gretig gebruik van deze cijfers. Maar niet alleen van deze cijfers, want data spelen een belangrijke rol in de social media van Werken voor Nederland…

Een verhaal over het verhaal áchter het verhaal

Huh, zo veel verhalen? Ja. Rico vertelde zijn verhaal over het verhaal achter het verhaal van Werken voor Nederland. Bij social media specialist dacht ik gelijk aan iemand die de social media kanalen bijhoudt en héél goed weet wanneer wat waar in te zetten. Dat is ook wel zo, maar er zit veel meer achter dan dat ik dacht!

En zo kom ik weer terug op data die een belangrijke rol spelen. Want, zo zei Rico, zijn werk begint eigenlijk pas nadat een post is geplaatst op social media. Dan begint het meten van die post namelijk. Er wordt dan gekeken naar wat wel en niet werkt en waarom. Maar er worden ook verschillende testen uitgevoerd om daarachter te komen.

Kortom: het verhaal achter het verhaal van Werken voor Nederland. De vele cijfers en analyses die er aan te pas komen, zie je namelijk niet. Maar ze zijn wel super belangrijk voor effectieve inzet van social media!

Rico den Boer vertelt over social media bij Werken voor Nederland

Nog meer verhalen?

Zulke bijeenkomsten organiseren willen we zeker vaker doen! We vinden het leuk om communicatieprofessionals te zien, te leren kennen en te weten waar zij mee bezig zijn. Kortom: het was een geslaagde middag!

Copyright 2019 Bureau voor Overheidscommunicatie