(Hoe) kun je principes van SEO gebruiken voor je CV?

Home » Nieuws » (Hoe) kun je principes van SEO gebruiken voor je CV?

Geschreven door Dorien Rebergen

Het zijn ook voor ons bureau andere dagen dan anders, met het Coronavirus. We werken thuis, gelukkig allemaal nog gezond. Sommige opdrachten gaan ‘On hold’ of worden geannuleerd. Maar niet álle opdrachten en er komen nog steeds nieuwe opdrachten binnen. Kennismakingsgesprekken doen we waar het kan via videobellen. We spreken veel communicatieprofs en dan gaat het natuurlijk allereerst om hoe het met jou gaat. Wat tijdens kennismakingsgesprekken daarnaast vrijwel altijd aan de orde komt, is het CV. Waarom we voor de inschrijving bij ons bureau juist een zo uitgebreid mogelijk CV willen. Daarom, en al lijkt het – voor mijzelf in ieder geval – in het licht van alle ontwikkelingen misschien wat futiel, een stukje over het CV. En SEO (huh? Wat heeft dat met elkaar te maken?)

Het liefst een lekker lang en uitgebreid CV

Als communicatieprofessionals zich bij ons inschrijven, krijgen wij vaak een mooi vormgegeven en compact CV in pdf. Vervolgens zit je bij ons aan de koffie (of achter je laptopscherm dan wel telefoon) en dan vragen wij om juist een lekker lang CV, niet opgemaakt en liefst in Word. Vaak zie ik dan op zijn minst gefronste wenkbrauwen tegenover mij. Het is echt zo: voor ons mag je CV bij wijze van spreken 20 pagina’s lang zijn.

Ik zal proberen uit te leggen waarom: als we een nieuwe opdracht binnen krijgen, en nadat we onderling hebben gespard welke communicatieprofessionals voor die opdracht als eerste bij ons op komen, maken we een zoekprofiel in ons systeem. Dat systeem zoekt op trefwoorden in de CV’s in ons bestand. We vinden je dan het snelst wanneer in je CV al je ervaringen en vooral de dingen die je hebt gedaan en resultaten die je hebt behaald, zo expliciet mogelijk zijn benoemd. Als we je gaan voordragen voor een bepaalde opdracht, kijken we samen naar een meer compact naar de opdracht toegeschreven CV.

Al pratend hierover met collega’s, kwamen we op de volgende gedachte: kun je de principes van SEO ook gebruiken voor je CV? Misschien helemaal niet zo’n gekke gedachte, aangezien je met je CV gevonden wilt worden op bepaalde kwaliteiten, ervaringen, dromen. Een beetje hetzelfde idee als websites die op bepaalde termen door bepaalde doelgroepen willen worden gevonden – of tenminste; dat willen de makers ervan. Nu ben ik zelf geen SEO expert (misschien kunnen SEO experts bijdragen aan dit gedachtenexperiment), maar we zijn eens gaan kijken welke principes van SEO je zou kunnen toepassen in je uitgebreide CV voor in ons bestand.

Handige SEO-tips voor je uitgebreide CV

Tip 1: Bepaal je eigen identiteit

Bij de Yoast-training noemen ze dit ‘defining your company’s mission’. In SEO gaat het erom waarom Google jouw website of pagina zou moeten ranken: wat maakt het bedrijf uniek? Hetzelfde geldt voor interim communicatieprofessionals: wat maakt jou uniek? Wat is jouw missie? Waarmee en bij wat voor soort opdrachten wil jij in onze ‘ranking’ naar voren komen? Als je dit voor jezelf hebt bedacht, kan je verder met de volgende lessen.

Tip 2: Bepaal je doelgroep

Je kunt voor jezelf bedenken voor welke organisaties of vraagstukken je graag gevonden wilt worden. Bijvoorbeeld: we spreken veel communicatieprofessionals die denken dat ze geen overheidservaring hebben. Al doorpratend blijkt vaak dat ze die ervaring veel meer hebben dan ze denken. Misschien heb je wel eens bij een bouwbedrijf of woningcorporatie gewerkt en werkte je heel veel samen met gemeenten of andere overheidsinstellingen. Dan heb je niet bij een overheid gewerkt, maar wel mét. Je kent dus de ‘mores’. Vaak zien we dat niet terug in het (compacte) CV. Zet dat soort ervaringen dus ook heel concreet in je CV.

Tip 3: Bepaal je zoektermen

Waar wil je dat wij je op vinden? Welke taken en verantwoordelijkheden? Welke opdrachtgevers? Zet dat concreet in je CV en wissel af met synoniemen. De ene opdrachtgever vraagt bijvoorbeeld om ervaring met omgevingscommunicatie, de ander noemt het gebiedscommunicatie. De ene zegt doelgroepenanalyse de andere stakeholdersanalyse. Enzovoorts. Wissel dat in je uitgebreide CV lekker af. Als we je gaan voordragen, kiezen we uiteindelijk de terminologie die de betreffende opdrachtgever gebruikt. Dat doen we overigens omdat bij veel opdrachten inkopers of systemen een eerste CV-selectie maken. Dus niet een communicatiedeskundige die heus wel weet dat het om hetzelfde werk gaat.

Tip 4: Bepaal de zoekintenties van je doelgroep

Er zijn verschillende soorten zoekintenties bij websites: informatie zoeken, navigeren naar een specifieke website, vooronderzoek doen voor een aankoop en de aankoop zelf. Wat is de zoekintentie van jouw doelgroep? In CV’s werkt dat natuurlijk net wat anders. Maar de kern blijft staan: per zoekintentie heb je een ander CV. Onze zoekintentie is om ‘vooronderzoek’ te doen, voordat we jou voorstellen aan een opdrachtgever of als we je opnemen in ons bestand. Maar een opdrachtgever heeft een andere zoekintentie, namelijk het doen van een ‘aankoop’. Als we jouw CV voorbereiden, zorgen we ervoor dat het CV over de juiste zoektermen beschikt. Daarvoor helpt het als je je CV lekker uitgebreid opstuurt, zodat we de juiste zoektermen kunnen gebruiken in jouw CV.

Overleg team

Tip 5: Benoem je belangrijkste zoektermen snel in je CV

Een zoekmachine leest van boven naar beneden. De woorden die hij snel tegenkomt, pikt hij daardoor sneller op. Maak daar slim gebruik van en noem je belangrijkste zoekterm binnen de eerste 25 woorden (bijvoorbeeld in je profiel boven aan je CV). Dan snappen lezers (mijn collega’s en ik ?) en onze zoekmachine snel wat je voornaamste ervaring is. Verwerk je belangrijkste zoekterm ook in de laatste zin van de pagina. De kans is groot dat een scannende zoekmachine hem oppikt.

Tip 6: Blijf actueel

Net zoals bij SEO, moet je tijd en moeite in je CV blijven stoppen. En ervoor zorgen dat jouw CV op de goede plekken terecht komt. Wij zoeken bijvoorbeeld in ons grote bestand, waarin we professionals ‘labelen’ aan ervaringen uit hun CV en aan kennismakingsgesprekken die we met ze hebben gevoerd. Zorg er dus voor dat wij jouw meest actuele CV hebben, zodat wij je nóg sneller kunnen vinden.

Tip 7: Zorg dat je CV goed te lezen is

“Ja dûh…”, een beetje een dooddoener, maar toch: als Google jouw tekst goed kan ‘lezen’, is je tekst beter te gebruiken. Hetzelfde geldt voor CV’s: als je CV goed leesbaar is, snapt de lezer beter welke kennis en ervaring jij meebrengt. Voor ons betekent dat dat wij beter snappen wat je in huis hebt en welke opdrachten daar goed bij passen. Bovendien hoort een communicatieprofessional natuurlijk goed leesbaar te kunnen schrijven… toch?

Stuur  ‘m op

Nogmaals, in het licht van de huidige ontwikkelingen lijkt het checken en maken van een uitgebreid CV misschien futiel. Aan de andere kant heb je daar misschien nu meer tijd voor. En een beetje afleiding. Dus als jij je CV naar aanleiding van bovenstaande tips hebt geactualiseerd, vergeet ‘m dan niet naar ons te sturen. Dan vinden we je nóg sneller voor de nieuwe opdrachten die nog wel binnen komen.

En wil je even sparren, dan mag je natuurlijk altijd (video)bellen met ons. Ons kantoor is bereikbaar en de collega’s thuis over het algemeen ook. Oh, en aanvullende tips van de SEO-experts onder de lezers zijn natuurlijk welkom!

Blijf gezond en tot (online) ziens!

 

 

 

 

Copyright 2020 Bureau voor Overheidscommunicatie