Voor het RVO zoeken we een omgevingsanalist

Home » Nieuws » Voor het RVO zoeken we een omgevingsanalist

Media-analist/omgevingsanalist

Voor RVO zoeken wij nu tijdelijk versterking. De nadruk van je werkzaamheden komt te liggen op het in kaart brengen, duiden van de maatschappelijk steun en kritiek en het formuleren van aandachtspunten bij de regelingen die RVO uitvoert. In de komende tijd betekent dat bijzondere aandacht voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Je bent ook inzetbaar voor andere actuele vraagstukken. Het gaat om 32-36 uur per week.

Functieomschrijving
Als tijdelijke omgevingsanalist weet jij precies het nieuws en die informatie te vinden, die belangrijk zijn voor communicatie, beleidsvorming en –uitvoering van de regelingen die wij als RVO uitvoeren. Je bent op de hoogte van wat er speelt in de media, bij de burger, de wetenschap en bij stakeholders. Je haalt daarbij zelf signalen op in de media, maar ook bij collega’s zoals klantanalyse, webcare en woordvoering en uit communicatieonderzoek.

Je hebt oog voor uiteenlopende standpunten, veranderingen in standpunten van stakeholders en andere relevante signalen die het publieke debat kunnen aanwakkeren. Jij beoordeelt de informatie op kwaliteit, relevantie, volledigheid en bruikbaarheid. Je haalt er snel de essentie uit, weet de informatie te duiden en brengt structuur aan. Je presenteert je bevindingen overzichtelijk. Je biedt heldere conclusies en aanbevelingen, die meteen toepasbaar zijn. Hiervoor is het belangrijk dat je je goed kunt verplaatsen in de context van de collega(‘s) voor wie je werkt. Je kunt flexibel inspelen op veranderingen en past je werkwijze en planning daarop aan. Werken buiten gebruikelijke kantoortijden vind je een logisch onderdeel van je werk.

Van nature zoek je de samenwerking op en integriteit, professionaliteit en efficiency zijn waarden die bij jou passen. Je overlegt met in- en externe collega’s van communicatie en beleid, coördineert en plant je eigen werk en brengt, op eigen initiatief en op verzoek, bij opdrachtgevers issues en andere maatschappelijke kwesties onder de aandacht die uit analyses naar boven komen drijven. Ervaring met het format omgevingsanalyse zoals dat gebruikt wordt in crisiscommunicatie is handig, net als ervaring met issueanalyses.

Opdrachtomschrijving
Het team Omgevingskennis van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft als taak om EZK, LNV en de bijbehorende dienstonderdelen (zoals RVO en NVWA) inzicht te bieden in wat er leeft in de maatschappij bij stakeholders, politiek, media en het publiek. Deze veelzijdige opdracht voeren we uit door nieuws, opinies en trends te monitoren en op een samenhangende en toegankelijke manier te analyseren, duiden en verspreiden. Ze houden collega’s up-to-date via dagelijkse nieuwssignaleringen, maar maken bijvoorbeeld ook verdiepende issue-analyses over de uitrol van 5G en crisisanalyses tijdens boerenprotesten. Ze zitten dus dicht op het vuur en staan klaar om EZK, LNV, de RVO en de NVWA te ondersteunen met inzicht in wat er leeft.

Eisen
Wat neem je mee?

  • Je hebt een relevante afgeronde opleiding op hbo-niveau en hebt aantoonbare ervaring met media-monitoring en het maken van media-analyses, issueanalyses, omgevingsanalyses en social media rapportages (minimaal 3 jaar ervaring);
  • Je hebt ervaring met het gebruik van databanken en monitorings- en analysetools zoals Coosto en LexisNexix (minimaal 3 jaar ervaring);
  • Je bent gewend te werken in een politiek-bestuurlijke of complexe omgeving (minimaal 3 jaar ervaring);
  • Je bent flexibel, kunt goed samenwerken en blijft onder tijdsdruk goed presteren (minimaal 3 jaar ervaring);
  • Je hebt hbo werk- en denkniveau;
  • Je bent bereid om – tegen vergoeding – mee te draaien in piketdiensten en ingeroosterd te worden voor onregelmatige diensten buiten werktijd (minimaal 3 jaar ervaring);
  • Ervaring in het samenwerken met het NKC is een pre.

Competenties

  • Je hebt een sterk analytisch vermogen, je kunt hoofd- en bijzaken goed onderscheiden en snel een oordeel vormen over de relevantie van informatie;
  • Je bent gericht op resultaat en bewaakt in je planning de balans tussen de snelheid voor de klant en de kwaliteit van je analyse;
  • Je bent in staat het beeld in de media helder te duiden;
  • Je hebt goede communicatieve vaardigheden, hebt ervaring in het duiden van media- en omgevingsbeelden, hebt een heldere schrijfstijl en kunt goed presenteren;
  • Je bent klantgericht, kunt een klantvraag snel doorgronden en vertalen naar een product en daarover zakelijke afspraken maken.

Copyright 2020 Bureau voor Overheidscommunicatie